Mitai ir tiesos apie variklines alyvas.
Daznai klausinejama kokia alyva geresne, kokio klampumo, kokio gamintojo, kas kiek laiko keist ir pansiai. taigi pabandykime panagrineti kas tas yra ir su kuo valgoma.
Is ko susideda variklio alyva - tai apie 80 procentu bazines alyva ir apie 20 proc sintetiniai priedai. Bazine alyva yra padalinta i 5 grupes pagal API (American Petroleum Institute)
1 Grupe. gaumana is mineralines alyvos destiliacijos budu.
2 Grupe. gaunama is mineralines alyvos hydrokrakingo budu
3 Grupe. gaunama is mineralines alyvos stipraus hydrocrakingo budu
4 Grupe. PAO polyalfaolefinai. sintetine bazine alyva
5 Grupe. esterai ir kita. sintetine bazine alyva.
Dabar pats idomumas. apie 90 procentu varikliniu alyvu yra gaminama is 2 arba 3 grupes baziniu alyvu. ir tik apie 10 proc yra sintetiniu alyvu. Turbut daugelis noresit nesutikt, sakysit parduotuvej juk beveik visos alyvos sintetines. ok, ziurim tarkim eolte. Alyva CASTROL 5W40 EDGE Turbo Diesel Titanium FST 5L
Talpa: 5 L; Tipas: Sintetinė; Klampumas: 5W40; uzrasas ant bakelio Fully Synthetic. Universali sintetinė alyva skirta naujos kartos benzininis ir dyzeliniams varikliams. skirta benzininiams ir dyzeliams, tai kam tada turbo diesel uzrasyta? nu bet ne esme. O dabar atsiverskim castrol.de. ta pati alyva jau nebe sintetiniu alyvu skyriuj. uzrasas ant bakelio HC Synthese. ji jau prie HC-syntethik alyvu. paziurim produkto aprasyma
http://msdspds.castrol.com/…/304884Castrol%20EDGE%20Turbo%2…
Treciam punkte parasyta - Chemisch modifiziertes Mineralöl Additive. chemiskai modifikuota mineraline alyva su priedais. klausite kodel taip yra? kazkada buvo viskas paprasta. buvo mineralke, buvo pusiau sintetika ir sintetika. pusiau sintetika dazniausiai buvo gamina is pirmos grupes bazines mineralines alyvos (apie 80-85 proc) ir 4 grupes PAO sintetines alyvos. pusiau sintetine alyvos dabar beveik negaminamos del stipriai kritusios 1 grupes mineralines alyvos gamybos sumazijimo kaip nekokybiskos. 1998 metais, kompanija Chevron, kuri ir istobulino hydrokrakingo gamyba, uzrase ant savo tepalu - Synthetic. kompanija Mobil labai supyko ir padave juos i teisma. mobil teisma pralaimejo ir nuo to laiko, visi gamintojai, kurie gamino alyva hydrokrakingo budu ant savo alyvu pradejo rasyt Synthetic ar fully sintethik. vokietija ir austrija nenorejo apgaudinet savo klientu, todel ant alyvu parduodamu tose salyse buna parsyta HC synthese. kas reiskia, kad alyva paganinta is mineralines alyvos hydrokrakingo budu. taigi, jei jus nevairuojat supercaro, dragsterio ar lektuvo, jus beveik nesusidursite su sintetine alyva. ir bijot to nereikia, 3 grupes bazines alyvos yra tikrai labai kokybiskos ir ju pilnai uztenga paprastu varikliu kasdieniam naudojimui. kaip zinot kokia alyva perkate? turbut reikia ziuret prekes aprasyma, dokumentacija, saugumo reikalavimus. arba ziuret i kaina. nes pvz 4 grupes PAO alyvos gamyba mazdaug 2,5 karto brangesne nei 3 grupes.
kai jau issiaiskinom, kad vazinejam mineralinem alyvom, kyla klausimas ar galima jas skiesti ir maisyti tarpusavyje. TAIP visas alyvas, sintetines, ir mineralines galima skiesti tarpusavyje, tik nepamirskit, kad skiedziant skirtingu klampumu alyvas, galutiniame efekte gaunam kitoki klampuma. dabar apie klampuma. nu tarkim 5W40. ka galim ispest is tu skaiciu. pirmas skaicius apibudina alyvos klampuma saltyje. skaiciai yra salyginiai, bet is zieminio parametro mes galim kazka ispest ateme is pirmo skaiciaus 35. tarkim 5W minus 35 bus -30. tai reiskia, kad prie - 30 jusu variklio tepalo pompa prastum alyva per varikli. jei tarkin 10w xx. tai bus -25 laipsniai. skaicius visgi salyginis, bet arti tiesos. Tarkim 5w40 alyva prie -30 laipsniu celsijaus tures 5800 mPa.s (cP) o 5w30 4680 mPa.s (cP). klampumas kaip matom skiriasi, bet abiems ayvejais saugus prie -30 laipsniu. taigi, atsimenam - is pirmo skaiciaus atimam 35. dabar antras skaicius. cia nieko nepribursim ir nepaskaiciuosim. cia matuojamas alyvos klampumas prie 100 laipsniu celsijaus. kinetinis klampumas matuojamas mm²/s arba centistoksais. kad butu lengviau isivaizduot, tai 1 centistoksas lygus vandens klampumuji prie 20 laipsniu celsijaus. primeskim kaip atrodo tepalai
Xw20 - 7-9 centistoksai
xw30 - 9-12
xw40 - 12-16
xw50 - 16-22
xw60 - 22-26 centistoksai
viskas kaip ir grazu ir pukuota, uzsipilsiu alyvos tarkim 5w50. ir prie -30 suksis ir prie dideliu apkrovu gerai teps. deja, nera viskas taip paprasta. variklio klampuma placiam temperaturu diapazone uztikrina cheminiai junginiai. tokios grandines panasios i ilgas kirmeles sakykim. prie salcio tos kirmeles susisuka i kamuoliuka ir leidzia alyvai teketi lengviau, prie dideliu karsciu jos issitiesia, tuo paciu sukibdamos tarpusavyje ir ustikrindamos klampuma. kuo didesnes tarpas tarp zieminio ir karsto parametru, tuo ilgesnes kirmeles. ir ilgeja jos ne procentais o kartais. ir beda tame, kad tos kirmeles luzta ir trumpeja. tarkim 5w50 alyva praranda savo klampumo savybes mazdaug po 5000 km. tai puki alyva tinkanti sportiniam automobiliams, bet.... koki klampuma rinktis. as visgi rinkciausi toki koki nurodo variklio gamintojas. arba bent jau labai arti to. nemazai varikliu, tokiu kaip pvz VW tfsi, ar ford Z tec varikliai reikalauna mazo klampumo alyvu tokiu kaip 0w30 ar net 0w20. mazo klampumo sintetiniai tepalai yra daug stabilesni negu mineraliniai. dar nepamirskim kad mazo klampumo tepalai (kurie yra naudojami longlife programose) reikalauna kokybisko kuro - minimum euro 4 arba euro 5. yra mitas. kad daug begusiams varikliams geriau sutirstinti alyva. tarkim iki 10w40 ale variklis pasinesiojes, tarpai didesni ir panasiai. variklis gal ir pasinesiojo, bet tepaliniai kanalai tikrai nepadidejo, o gal net labiau sumazejo, uzsinese purvais ir panasiai. tad sutirstine alyva jus tik dar labiau privesite badauti varikli. taigi, kaip pasirinkti alyva, as rinkciausi pagal variklio gamintojo reikalavimus. jei varuojate vag. mb. bmw ar panasiai. klampumas - toks. kokio reikalauja variklio gamintojas, arba labai arti to. na nebent jus gyvenate sibire arba afrikoj. dar yra amerikietiski API ir europiniai ACEA reikalavimai . API galiojantis standartai dizeliniams varikliams didejimo tvarka CH4, CI4, CJ4. benzininiams - SJ, SL, SM, SN. ACEA - galit pasiskaityt cia
https://www.acea.be/…/publicati…/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf . na va , tepalaus gal kazkaip ir issirinkom dabar kiek laiko jais vaziuot. as manau, jei turit savo apynauji ar nauja automobili su kuriuo ruosiates ilgai ir laimingai vazinet, tai patarciau alyva keist kas 10 - 15 tukstanciu km arba 350 - 400 moto valandu. arba ne ilgiau 12 -18 menesiu. nes nuo laiko alyva irgi gali pradeti sluoksniuotis is sudedamas frakcijas. su motom valandom aktualu vcilnieciams. vilniuj vidutinis greitis gali nukrist iki 15-20 km per valanda. tad per 400 moto valandu jus nuvaziuosit tik apie 8000 km. is kur tie longlife rezimai? tiksliai negaliu pasakyt, bet kazkur skaiciau, kad europoj jau ra direktyva, pagal kuria iki 2025 metu turi buti pagamintas variklis ir alyva, kuri nebus keiciama. uzpyliai viena karta ir amen. gal del to vis labiau mazeja alyvu klampumas ir dideja servisu intervalai, turbut greit atsiras alyva 0w10. daug alievos kokybes susideda is priedu. kurie veikia ivairius varikliu mazgus, saugo nuo oksidacijos, surisa rugstis, sulaiko savyje degimo pasalinius produktus patekusiusi alyva ir panasiai. kiek kokiu priedu yra alyvoj kiek ilgai jie veikia? a velnias zino. dar biski ne i tema - automatines greiciu dezes. daznai buna nusiskundimu. nusipirkau masina. pakeiciau tepala - uzlinko deze. ka daryt. keist ar nekeist? sakoma kad yra taip. arba keiti +- kas 40 000 km arba nekeiti isvis. transmisine alyva sulaiko savyje visus purvus apie 40 000 km. po to purvai pradeda kauptis ant sienu irvisur kitur. ir jeigu jus po kokiu 150 000 km sumastet vel atnaujint alyva ir pagerint dezes darb - tai nera pati geriausia ideja, nes nauja alyva pakels visus purvus ir..... na tai va mazdaug tiek siam kartui. tikiuosi kazkam bus naudinga.......
_________________ATV Klubas "Bekelės Vilkai"ATV:
Honda rincon 680 camo
Honda rincon 680 red
Suzuki KingQuod 700 PARDUOTAS
Honda rincon 680 camo PARDUOTAS
Honda foreman 450 PARDUOTAS
Honda foreman 450 red PARDUOTAS
tel.8 68638339.
staliubaras@yahoo.com